Selasa, 28 Oktober 2008

ATTRIBUTION (Sikap)

Adalah proses yang mana kita cuba untuk mengetahui mengapa manusia melakukan apa yang mereka kerjakan mahupun mengapa kita lakukan dan apa yang kita lakukan.
(Fiske & Taylor, 1984)

Ia juga merupakan satu cara kita cuba untuk menjawab soalan untuk mengetahui tentang kelakuan seseorang, personaliti atau penyebab kepada sesuatu situasi. Adalah menjadi tugas kita untuk menentukan samada penyebab kepada tingkahlaku sama ada faktor dalaman atau luaran.

Contoh

“Dalam peperiksaan percubaan SPM, cikgu Bahasa Inggeris memberikan markah ‘F’ kepada sebahagian daripada pelajar dalam kelas 5D bagi mata pelajaran berkenaan.”


FAKTOR ATTRIBUTION

A) Faktor Dalaman

Disebabkan oleh sifat diri individu itu yang sebenar. Ia juga turut melibatkan personaliti dan pengekalan terhadap suatu trait. Oleh demikian, dalam keadaan ini anda akan menaggung tanggungjawab atas tingkahlaku individu berkenaan.

Contoh :

Menyalahkan cikgu berkenaan kerana memberikan markah ‘F’ bagi sebahagian pelajar.(Beraggapan bahawa disebabkan masalah peribadi cikgu, banyak markah ‘F’ diberikan kepada pelajar).


B) Faktor luaran

Faktor terhadap tingkahlaku adalah berdasarkan kepada faktor situasi. Ia tidak bergantung kepada tanggungjawab seseorang terhadap tingkahlakunya.

Contoh :

Menyalahkan pihak jawatankuasa perperiksaan sekolah yang menetapkan “standard” yang terlalu tinggi untuk lulus bagi matapelajaran berkenaan.(Beranggapan bahawa standard markah yang ditetapkan oleh jawatankuasa perperiksaan sekolah tidak relevan).


Konsensus

Berlaku apabila fokus kepada prinsip consensus, anda bertanya, “ Adakah orang lain berkelakuan sama seperti orang yang menjadi tumpuan / yang difokus?”
Ini bermakna, adakah individu ini bertindak selaras dengan consensus secara umum? Jika jawapan TIDAK, anda lebih menganggap tingkahlaku berkenaan adalah disebabkan oleh faktor
dalaman.

Contoh :

"Tiada cikgu lain yang sanggup memberikan ‘F’ yang terlalu banyak kepada pelajarnya".


Konsisten

Kita bertanya kepada seseorang individu samada dia akan mengulang tingkahlaku yang sama dalam situasi yang sama. Jika jawapannya betul, tahap ketekalannya adalah tinggi dan tingkahlaku anda lebih kepada motivasi dalaman.


Tersendiri

Kita lebih memfokuskan kepada sifat tersendiri, kita bertanya jika seseorang bertingkahlaku yang sama dalam situasi yang berbeza. Jika jawapannya ‘YA’, kita dapat menyimpulkan bahawa tingkahlaku ini disebabkan oleh faktor dalaman. Sifat tersendiri yang rendah menunjukkan seseorang bertingkahlaku yang sama dalam situasi yang berbeza tetapi ia menunjukkan situasi tersebut tidak khusus.


Terkawal

Merujuk kepada tahap bagaimana kita fikir adakah individu itu berada dalam kawalan tingkahlakunya.
Persetujuan rendah, ketekalan tinggi, sifat tersendiri rendah dan kawalan yang tinggi mendorong kepada ciri-ciri faktor-faktor dalaman. Keputusannya, kita akan memuji atau menyalahkan seseorang terhadap tingkahlakunya.
Persetujuan yang tinggi, ketekalan yang rendah, sifat tersendiri yang tinggi dan kawalan yang rendah mendorong kepada ciri-ciri faktor luaran. Keputusannya, kita akan menilai seseorang itu bertuah atau tidak.

Contoh

Anda membuat temu janji dengan rakan anda untuk membuat perbincangan pada jam 8.00 p.m tetapi dia tiba jam 10.00 p.m.”
Alasan 1 : Saya ada kerja rumah yang perlu disiapkanterlebih dahulu.
Alasan 2 : Di kawasan rumah saya ada berlaku keskecurian, saya terpaksa membuat laporan polis.
Alasan 3 : Dalam perjalanan saya terlibat dalamkemalangan dan dihantar ke hospital



POTENTIAL BARRIER TO ATTRIBUTION

Masalah yang paling ketara dengan sesuatu tanggapan ialah kita hanya boleh membuat tekaan tentang tingkahlaku individu yang lain. Apabila anda sedar bahawa penilaian terhadap sesuatu perkara yang berdasarkan tekaan, anda akan lebih banyak mencari maklumat yang lebih lanjut sebelum bertingkahlaku dengan ciri-ciri yang berkesan. Tambahan lagi, proses tanggapan seringkali wujud sebagai pokok perbincangan kepada jenis bias dan kesilapan yang berbeza.


THE SELF-SERVING BIAS

Merupakan halangan kepada persepsi lain dan secara umumnya direka utk mengekal atau meningkatkan maruah diri seseorang. Apabila kita menilai tingkahlaku sendiri dgn menerima yang positif dan menafikan tanggungjawab kepada perkara negatif, anda menunjukkan bias kepada diri sendiri. Anda suka beranggapan bahawa tingkahlaku negatif adalah sesuatu yang diluar kawalan.

Contoh :

Suka beranggapan bahawa mendapat ‘D’ dalam ujian disebabkan soalan yg sukar berbanding kegagalan diri membuat persiapan menduduki peperiksaan.


THEE FUNDAMENTAL ATTRIBUTION ERROR

Merupakan sesuatu yang amat sukar untuk di buat. Ia di pengaruhi oleh faktor dalaman (internal) yang overvalue dan faktor luaran (external) yang undervalue. Pengukuhan salah tanggapan yang paling kecil berlaku adalah disebabkan oleh pengaruh budaya.

Contoh :

Org US akan melakukan apa yang mereka nak lakukan dan tidak dipengaruhi oleh org lain. Tp, org India akn menjelskan kenapa kawan-kawan mereka melakukan apa yang mereka sedang buat (pemberatan kepada external factor).
Org US ada sedikit keraguan dalam menjlelaskan perihal tingkah laku manusia, manakala org India pula tidak suka untuk menjelaskan tentang tingkah laku manusia dalam bentuk istilah penytaan.



OVERATTRIBUTION

Menganggap semua yang individu lakukan kepada satu atau dua kriteria kepada beberapa sifat yang lain.
Kebanyakan tingkahlaku dan kriteria personaliti merupakan hasil bagi pelbagai faktor. Walau bagaimanapun, ia hampir-hampir satu kesilapan memilih satu faktor dan tanggapan segalanya mengenai perkara tersebut.

Tiada ulasan: